Allsang På Grensen Part 1

by

Tenkte vi skulle legge ut litt mer om Allsang på Grensen. Vi har ganske masse om dette temaet, derfor må vi nesten dele det opp litt. Først av alt MÅ vi starte med å takke verdens beste Skånske bartender Jens som vi traff etter Allsang. I og med at vi skulle ta toget hjem igjen 04:00 så visste vi ikke helt hva vi skulle finne på i Halden i de timene mellom Allsang-slutt og tog hjem. Vi tok turen innom Thon Hotel sin Big Horn Steak House og satte oss etter Allsang. Der hadde vi det kjempekjekt og bedre ble det når den svenske bartenderen durte på med Måns Zelmerlöw på høytalerne. Da kicket ettervirkningene på litt for mye marshmallows og cider på to ME-jenter og vi måtte opp og danse. Selv om det ikke var noen der inne som danset (bare noen ute).

Da vi spurte litt senere om når de stengte sa de at de hadde servering til to, og hvorfor vi lurte. Så sa vi at vi bare lurte siden vi skulle med tog klokken 04:00 liksom. Så sier Jens at vi kunne vente hos dem, for de skulle ha seg en pils etter jobb likevel. Han vartet oss opp med jordgubbar (jordbær), juice og sjokolade;) Vi er så evig takknemlige. De på Steak House var veldig koselig, men Jens var virkelig en gentleman. Så Jens, tacker så hemskt mycket for at du var så snill med to Bergenserinner. Vi kommer innom en tur på besøk igjen neste gang vi er i Halden, we promise!

Jens & AB

For å starte med begynnelsen, så begynte eventyret og  turen tirsdag klokken 22:58, med nattog fra Bergen til Oslo:

Boarding the train to Oslo!

Vi hadde god tid i Oslo, der spiste vi frokost og våknet etter hvert litt mer, før det var på tide å lokalisere toget til Halden. Vel installert i gode seter på et nytt tog fikk vi sove i nesten en time, for vi satt hele nattoget uten å sove omtrent, der var det nemlig mennesker i samme vogn som bestemte seg for å ikke sove. En snorket, noen snakket et språk vi ikke gjenkjente og andre gikk frem og tilbake + at det var dritkaldt på toget. Man kan jo ikke skryte av togteppene til NSB, de skulle vært litt større og litt tykkere ja. Men uansett takker vi NSB for at de har minipris og for at de går fra Bergen til Oslo. Ikke minst at de er veldig flinke til å gi opplysninger når vi spør om vi er på rett tog… (ja, vi var trøtte på vei hjem klokken 04:00, for da hadde vi gått nesten 38 timer uten søvn..).

Da vi ankom Halden gikk vi rett på en Rema 1000 for å ha litt vann, for jammen var det varmt i Halden gitt, men alt er varmt når man kommer fra 15 grader og regn. Spurte etter veien til festningen, men ble ikke helt klok på forklaringen så vi stakk innom turistinformasjonen også, sånn just in case. Der fikk vi virkelig en forklaring på at vi kom til å dø halvveis opp til festningen om vi skulle GÅ helt opp dit, med DE bakkene opp og DEN grusveien fra festningen til campingen. De som var sånn helt på toppen etter under en halvtime (da stoppet vi på veien og spiste markjordbær, tok bilder og lo litt) og kunne ikke skjønne at det var så tungt å gå opp til festningen. Ja, det var dritmange trapper og det var varmt, men vi var ikke akkurat slitne.

View over Halden

Vel oppe tok vi turen til campingen for å stelle oss litt, pusse tenner og skifte klær. Etter det gikk vi for å se hvor vi skulle i allefall være på kvelden, siden festningsområdet var åpent hele formiddagen… hva som skjedde da, får du lese på neste innlegg…

We thought we should tell you more about Allsang På Grensen. We do have a lot to tell, but in separate parts, so it will not be too much to read at once. But first of all we have to dedicate a HUGE thank you to our new friend, the Swedish bartender Jens. We met him at Thon Hotel Big Horn Steak House after Allsang På Grensen. He was very nice to us and let us stay in the bar with him and the other bartenders nearly until the train left Halden at 04:00 am. He brought us strawberries, juice and chocolate while we were waiting. He was really nice and we’re so thankful. He also played two of Måns Zelmerlöv’s songs in the bar. We couldn’t sit still and had to start dancing, even though no one else were dancing. So the side affects from too many marshmallows and ciders were just kicking in.

When we asked a bit later when the Steak House closed, they answered at 02:00 am, and then asked why we wondered and we told them  we were leaving with a train at 04:00 am from Halden. So they told us we could stay with them until the train was leaving. So thank you Jens, we are so stopping by to say hello whenever we’re in Halden again.

We started our trip to Halden Tuesday 10:58 pm from Bergen to Oslo, travelling by train.

We arrived early in Oslo and had some time there to eat our breakfast, relax and start feeling human again. Then we had plenty of time to find the train for Halden, were we got nearly an hour sleep. We hardly got any sleep during the 8 hour long train ride from Bergen to Oslo, as the train was very cold and some of the other passengers were quite loud and kept us awake.
When we finally arrived in Halden, we went to a supermarket to buy bottled water and ask for directions to the Fredrikssten Festning were Allsang took place. Just to make sure we wouldn’t get lost we also asked a girl at the tourist information office for directions. After getting the directions we didn’t really know what to expect, it was supposedly a very long, steep walk, but short of half an hour later we were at the top of the hill and could look out over all of Halden. And that was including a stop to take pictures and eat some wild strawberries.
All happy with our “climbing skills” we headed towards a camping area just next to the Allsang location, were we freshened up and changed into our Allsang outfits. Then we decided to head over to the Allsang location, just to see what the area looked like. Stay tuned to read what happened from then on, this is when the fun begins…

4 kommentar to “Allsang På Grensen Part 1”

1. Evelina Says:

Ja grease är en grymt bra film! vad tycker du om 2an då?